Voordat we de social media campagnes gaan opzetten brengen we eerst de bedrijfsdoelen en de doelgroep van jouw organisatie in kaart. Aan de hand van deze bedrijfsanalyse stemmen we aan de hand van een tactisch media plan de kanaalkeuze vast.
Wat is social media marketing?
Social media marketing is een containerbegrip voor alle marketingactiviteiten die een organisatie op één of meerdere social media platformen uitvoert. Dat is een breed begrip, maar social media marketing is ook heel breed. Van het publiceren van kwalitatieve content tot het aangaan van een dialoog met de doelgroep: social media marketing draait om het promoten van jouw merk en het in contact komen met jouw doelgroep. Dit kan op zowel een organische als betaalde manier.
Het belang van
social media campagnes
Met social media campagnes kun je specifieke doelgroepen bereiken door middel van verschillende advertenties en targeting mogelijkheden. Omdat jouw doelgroep regelmatig te vinden is op social media, zijn social media campagnes voor iedere fase van de customer journey in te zetten. Op die manier bieden social media campagnes de mogelijkheid om de naamsbekendheid te vergroten, relevante traffic naar de website of webshop te genereren of leads en conversies te realiseren.
Onze social media aanpak
De content van een social media advertentie moet niet alleen relevant zijn voor de fase van de customer journey waarin de doelgroep zich bevindt, maar minstens zo belangrijk: het moet de aandacht of de interesse van de social media gebruiker trekken. Als de content namelijk niet interessant genoeg is, verdwijnt de content met één beweging in de feed van de gebruiker met de massa-content van jouw concurrenten. Met een doordachte social media strategie vergroot je het resultaat van jouw campagnes.
Afgestemd op bovenstaande bedrijfsdoelen bepalen we belangrijke statistieken en KPI’s. Om de social media accounts op zowel korte als lange termijn te laten groeien kijken we naar enerzijds softe kpi’s zoals bijvoorbeeld engagement en anderzijds harde kpi’s zoals rendement op investering.
Vervolgens brengen we advies uit over het benodigde mediabudget en de contentcreatie per fase in de customer journey. Om een datagestuurde social media strategie succesvol uit te rollen maken we een aan de hand van de kpi’s eveneens een meetplan, zodat belangrijke elementen meetbaar zijn wanneer de campagnes aan staan.
Na een akkoord op het voorstel kan Ascend Online de volledige social media planning, de opbouw van campagnes en het beheer van social media accounts uit handen nemen. De set-up zullen we op basis van de verschillende fases van de customer journey van de doelgroep inrichten en we zullen actief A/B testen uitvoeren op verschillende advertentie varianten.
Op basis van van data-inzichten en analysetools rapporteren wij de social media prestaties, zodat we gedurende de campagneperiode continue kunnen optimaliseren voor maximaal resultaat. Bovendien monitoren we of en welke KPI’s nog steeds aansluiten bij de bedrijfsdoelen en kijken we of deze aangepast moeten worden.
Waarom Ascend Online kiezen als Social media partner?
- Data gedreven social media strategie
- Automatisering van werkzaamheden
- Duurzaam & maximaal resultaat
- +7 jaar ervaring in verschillende branches
- Snel schakelen met de specialist